Tuesday, April 17, 2007

BERSAMA SAYA

BERSAMA SAYA

Selamat bersua kembali wahai para pengunjung blog yang budiman. Hari ni merupakan hari pertama dalam tahun 2007 ni saya mengemaskini blog ni.

Walau pun lama tak menulis, tuan/puan masih boleh mendapat manfaat dari blog ni dengan klik je pada link yang telah saya sediakan. Sekurang-kurangnya dapat tengok ruangan pelbagai berita. Kalau berita lama yang keluar apa yang perlu anda lakukan hanyalah klik beberapa kali di ruangan refresh di atas atau tekan saja butang F5. Dapatlah maklumat terkini tentunya.

Bagi yang tak pernah ke Eropah pulak klik saja di ruangan melancung ke Eropah Murah. Ruangan ini sebenarnya adalah ruangan web kepunyaan anak saya yang kini menetap di London.

Sebagai Pengurus Agensi Takaful, saya terpaksa menumpukan lebih perhatian kepada bisnes saya ni. Saya juga sibuk mengikuti kursus Financial Planner.

Bagi sahabat yang belum tau, "Financial Planner" ni tugasnya memberi nasihat perancangan kewanagan kepada mereka-mereka yang memerlukan. Contohnya, bila kita dilahirkan saja, ibu/bapa yang perihatin dan berupaya perlulah merancang untuk keperluan masa hadapan anak itu. Keperluan yang lebih dari makan dan pakainya sahaja. Anak ini perlulah disedaiakan Takaful Pendidikan [peruntukan yang cukup untuk perbelanjaan pembelajaran sehingga ke Menara Gading (universiti) juga keperluan perubatannya].

Bagi si ibu/bapa pulak perlulah merancang untuk masa depan diri sendiri dan keluarga.
Contohnya:- Kena berusaha memastikan keperluan kewangan keluarga mencukupi. Kalau tak cukup kenalah mencari sumber tambahan pendapatan. Sekurang-kurangnya merancang dengan cuba mengurangkan perbelanjaan yang kurang perlu juga akan memberi manfaat.

Bila pendapatan telah diberi perhatian, keperluan perubatan telah dapat di atasi, maka kita perlu pulaklah memastikan pelindungan kewangan untuk keluarga jugak dibuat.
Contohnya:- Jika si ayah pergi kerja luar selama seminggu, kepulangannya tentu dinantikan oleh isteri dan anak-anak. Begitu jugalah jika yang keluar itu si isteri, suami dan anak-anak pulaklah yang menunggu. Tapi jika pemergian tu selama seminggu ! Bagai mana kalau setahun?

Macam mana pulak kalau pemergian si ibu atau si bapa atau kedua-duanya tak pulang-pulang sampai bila-bila? (meninggal dunia). Persediaan untuk inilah dipanggil perlindungan, dimana keperluan "Perlindungan Takaful" amat lah diperlukan.

Bagi yang masih muda, perlulah adakan perancangan dimasa tua. Perancangan kewangan masa tua ini jugak kita panggil keperluan wang persaraan.

Jika semuanya telah dirancang, maka pendapatan lebihan perlulah disimpan (saving). Kalau ada lebih lagi maka keperluan melabur samada dalam bentuk menambah aset atau harta tetap saperti tanah, rumah atau melabur dalam saham amanah atau bagi yang dah mahir melabur terus di pasaran saham (risiko tinggi). Ada yang melantik Pengurus dana untuk menguruskan portfolio pelaburan mereka.

Satu lagi asek penting adalah dari segi cukai. Ramai orang-rang kaya di Malaysia ni yang bayar cukai sedikit saja berbanding orang biasa yang bayar cukai agak besar peratusannya berbanding orang kaya tu tadi. Sebabnya, orang kaya ni menyediakan akauntan khas yang memberi nasihat kepadanya mengenai kaedah mengurangkan pembayaran cukai sebagaimana dibenarkan oleh akta-akta tertentu ( bukan tidak melapur).

Bila dah ada harta tetap dan harta aleh, perlindungan, simpan masa tua saperti EPF, simpanan lain-lain, pelaburan, ilmu percukaian dan sebagainya, ada satu lagi yang orang melayu selalu lupa atau tak ambil kisah langssung masa hidupnya. Pekara ini adalah cara pembahagian harta jika tuan ampunya harta ini tada, ( meninggal dunia dan keluarganya).

Maksud saya disini ialah Wasiat/ Will.

Terlalu ramai orang Melyu tidak menulis wasian secara yang betul mengikut undang-undang negara mau pun kehendak Agama. Kalau ada pun setakat penama yang terpaksa, saperti penama untuk sijil-sijil Takaful dan Polisi Insuran dan penama untuk EPF.

Bila di semak, Di EPF saja terlalu ramai orang yang menulis penama semasa mula-mula kerja dengan masukkan nama ibu, bapa atau adek beradek. Lepas itu tak pernah tukar sampailah sekarang. Bila meninggal dalam perkhidmatan, ayah dan ibu pun dah meninggal. Maka nama abanglah yang masih ada. Sedangkan dia meninggalkan isteri, anak-anak, hutang kepada sesama manusia dan hutang kepada tuhannya sperti puasa, fidyah,... haji dan sebagainya.

Kagangkala si abang yang menerima duit EPF adiknya menganggap duit itu untuk dirinya sahaja sebab cek atas namanya. Apa jadi dengan isteri dan anak-anak si mati? Ini satu contoh je.

Banyak lagi akan saya sambung .......(next issue).

Jika anda lihat tajuk saya ari ni, ialah Bersama Saya. Apa kaitannya ?
Maksudnya saya sedang mencari sesiapa yang yang ingin mencari dan menambah pendapatan dengan menyertai saya di beberapa bidang perancangan kewangan. Bermula dengan agen takaful, dan seterusnya dibidang-bidang lain yang berkaitan saperti ternyata diatas dengan syarat anda layak ( menunjukkan keupayaan dan kesungguhan). Dengan bersama saya nanti pelanggan anda merupakan kanak-kanak, remaja, Pekerja dan para pesara.

Hubungi saya [buyongptn(at)gmail.com atau buyongptn(at)yahoo.com atau sms saya di 0192490007]

Comment anda?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home