Sunday, October 15, 2006

Pilih Pasaran Tertumpu ( Niche Market)

Bila anda nak mulakan perniagaan di internet dengan barang/perkhidmatan anda sendiri, jangan nak kumpul banyak-banyak baru buat laman Web. Macam kedai runcit. Longgok pelbagai barang dalam satu kedai.
Di internet, pelanggan anda tidak terbatas. Siapa saja yang boleh masuk internet mungkin boleh menjadi pelanggan anda. Disamping itu pengunjung juga mempunyai terlalu banyak pilihan.Jadi, bagi mereka yang punya modal terhad (Kecil) lebih baik cari pasaran kecil atau tertumpu (niche market). Maksudnya adalah pasaran untuk kumpulan tertentu saja. Bukan untuk semua pengunjung. Contohnya untuk penuntut perempuan saja. Atau untuk ibu-ibu tunggal. Barangan khas untuk remaja, Untuk lelaki tua saja dan lain-lain lagi.
Carilah satu produk yang khusus untuk satu kumpulan target anda. Contohnya satu ketika dulu ada orang mengajar cara-cara buat bunga dari sabun. Ada pulak yang ajar buat bunga dari roti dan sebagainya.
Barang ni semua untuk peminat bunga. Walaupun satu jenis bunga saja, tapi kerana jumlah peminat bunga ni ramai buku terjual serata dunia. Tak payah bukak kedai bunga dan jual pelbagai bunga. Dengan satu jenis bunga saja di ajar cara buatnya dari A-Z sudah cukup untuk jadikan pengeluar idea dan penulis buku ni tadi jadi jutawan.
Jadi fikirkanlah macam mana nak jual satu barang saja yang orang tak buat lagi atau tak ramai orang tau. Kenalah ajar secara terperinci untuk dituju kepada satu kumpulan orang saja, bukan untuk semua orang. Kita tidaklah susah-susah untuk bersaing dengan berjuta penjual lain di internet.
Mencari pasaran tertumpu(niche market) ini sebab utama adalah untuk mengelak dari bersaing dengan syarikat yang besar-besar dan penjual yang terlalu ramai.

Begitu jugak servis/perkhidmatan.

Selamat mencuba!

Comment anda?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home