Monday, September 25, 2006

Nak Cari Duit?

Nak cari duit, nak cari kerja, nak tambah pendapatan (income), nak mula berniaga, nak join MLM atau buat apa saja kerja asal dapat duit /pendapatan.

Selamat Datang ,

Salam sejahtra saya ucapkan pada semua pelawat yang bertuah. Di sini saya nak bawak anda semua cari duit. Saya akan lanjutkan dengan topik-topik lain di atas satu persatu.

Baiklah, sebelum nak cerita pasal tajuk ni, selalunya orang yang nak cari duit tentunya dia tak cukp duit / pendapatan atau langsung tak ada pendapatan (menganggur). Ada juga orang yang dah cukup duit, tapi sentiasa mecari peluang dan idea untuk menambah pendapatan yang sedia ada.

Anda dalam kumpulan yang mana satu ?

Sebelum saya lanjutkan ceita ni, saya nak beri peringatan pada anda semua tentang cari duit melalui internet. Anda akan jumpa pelbagai janji, ajakan, pujukan, nasihat, dan pelbagai bentuk ajaran untuk dapat kekayaan /keuntungan segera. Ada kalanya sampai ketahap jutawan segera. Hakikatnya berapa ramaikah orang yang ikut mereka ni betul-betul jadi jutawan?

Ingat ! Kekayaan / keuntungan / jutawan segera kebanyakkannya hanyalah janji kosong belaka. Ramai kawan-kawan dan saudara mara saya sendiri yang dah terjebak. Ada yang kerugian beratus ringgit, malah tak kurang jugak yang alami kerugian beribu-ribu ringgit. Sebab tu lah saya terpanggil nak tulis untuk sesiapa je yang nak kaya cepat. Semoga anda semua fikir masak-masak sebelum membuat keputusan serupa.

Terutama untuk mereka yang baru saja dapat duit banyak berbanding sebelumnya saperti ganjaran pencen dan pekerja yang baru mendapat duit VSS (voluntier stop service). Begitu jugak bagi anda yang baru keluarkan duit EPF (KWSP). Bagi pelajar yang baru dapat duit PTPTN (pinjaman pelajarn) juga tak terkecuali.

Yang paling teruk, ada kawan saya yang sedia pinjam bank semata-mata nak labur melalui internet. Bila di tanya alasannya kawan lain dah dapat 30% keuntungan walaupun baru beberapa bulan masuk. Malangnya si kawan tadi gunakan semua wang pokok serta untung untuk labur kali kedua. Kali ini semua wangnya lesap. Jadi kawan yang pinjam bank pun sama
sekapal. Putih mata, utung entah kemana, modal pun lesap.

Hari ni hari kedua bulan puasa (ramadhan) tahun 2006. Jadi satu kerja yang boleh anda buat untuk cari duit adalah berniaga makanan untuk berbuka puasa atau sahur. Kalau anda tak ada kebolehan masak, anda boleh buat saperti berikut:-

1) Cari keluarga atau kawan-kawan yang pandai masak buat kerja part time untuk
anda. Semalam saya lihat pekerja kilang Bangladesh yang buat murtabak untuk seorang kakak yang tak tau buat martabak di bazar Ramadhan.. Pastikan tidak menyalahi undang-undang tau?

2) Jual air adalah satu pekerjaan di bulan ramadhan ni yang mudah dan untng tak kurang 50%.

3) Cari pemborong atau pencitak kad hari raya. Jual melalui kawan baik anda untuk kawan-kawan sekerja, selain anda jual sendiri.

4) Cari pembuat kuih raya. Jadi pengedar kuih raya dari pejabat-kepejabat atau macam no 3 di atas, melalui kawan baik anda. Jangan lupa bagi komisyen.

5) Kalau anda mahir buat website, cuba jual apa saja melalui internet samada barang sendiri atau barang orang lain.

Cari duit cara di atas tu semuanya adalah berkaitan berniaga. Berniaga cara di atas bukan saja dapat tunai tapi boleh pegang duit hari-hari kecuali no 5. Tapi bagi anda yang tak berapa perlu duit cepat, anda boleh cari duit yang agak lambat sikit, tapi berterusan untuk jangkamasa yang panjang.

Contohnya anda perlu menjual jugak, tapi mendapat upah selama enam tahun untuk sekali jualan sahaja. Untuk keterangan nya akan saya tulis lepas ini. Jika anda tak sabar nak tau sila sms saya di no: 6019 249 0007.









0 Comments:

Post a Comment

<< Home