Friday, October 20, 2006

Cari Duit Di Hari Raya

Tajuk di atas (Cari Duit di hari raya dan Tambah Pendapatan semasa ) sebenarnya memang synonim dengan kanak-kanak di hari raya ini.
Tidak lupa saya mengucapkan Selamat Hari Raya, maaf zahir dan batin kepada anda semua pengunjung blog saya ni. Semoga anda semua diberkati Allah hendaknya. Bagi penganut hindu pulak selamat menyambut Deepavali. Penganut agama lain, Selamat Bercuti!
Siapa kata anak-anak melayu tidak di ajar berniaga semasa kecilnya? Cuba tengok hari raya ni. Anda kadang-kadang tak kenal pun siapa budak-budak yang datang rumah di hari raya. Bila di tanya, Oh saya dari kampung @ taman sebelah. Naik bas datang sini.
Ada diantara mereka tu yang pegi ke semua rumah yang di buka pintu pada hari raya. Ada pulak yang pilih-pilih rumah yang cantik atau senang sebut, rumah yang mereka andaikan pemiliknya - orang kaya.
Mereka ni sebenernya dah ada plan yang lebih baik. Sebab dah kira berapa rumah yang bolih di kunjung sehari (maksima keupayaan dan masa). Bagi mereka ni orang kaya akan bagi mereka duit yang nilainya lebih banding dengan rumah orang sederhana dan miskin.
Contoh:- Si "A" pegi ke 20 buag rumah orang kaya dapat purata RM3.00 satu rumah. Jadi dapatlah dia RM60.00.
Si "B" pulak pegi ke 30 buah rumah tak kira kaya atau miskin. Dapat purata RM1.00 satu rumah. Jadi dapatlah dia RM30.00.
Penat nya hampir sama. Tapi pendapatan masing-masing berlainan.
Berbanding si "C" pulak anak yang ikut ibu bapak mereka hanya pegi lima rumah saja. Bapak dia ni pulak orang agak berada. Jadi kawan-kawan bapak tadi bagi dia RM10.00 empat rumah dan RM5.00 satu rumah. Jadi jumlah dapat RM45.00.
Bila dibandingkan ketiga contoh budak di atas, Si "A" yang dapat paling banyak dan "B" paling sedikit dan paling penat.
Jadi kita sebagai ibu/bapa atau abang/kakak bolehlah terangkan pada budak-budak ni tentang perniagaan yang mereka dah buat. Walau pun cara mereka itu tak boleh dijadikan contoh sangat, tapi cara buat pilihan pasaran tu memang berkesan. Semoga tertanam semangat memilih pasran sejak kecik lagi.

Boleh di apply dalam perniagaan, samada konvensional atau pun internet.

Buat pilihan adalah satu daripada pemasaran berkesan.

Itu je buat masa ini jumpa lagi !

Comment anda?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home