Thursday, October 12, 2006

Buat Duit Di Internet?
(Panduan untuk pendatang baru)
----------------------------------

Anda baru nak berjinak dengan Perniagaan Internet? Bagus!!!!.........
Teknologi bergerak begitu pantas. Katakan kita ni pakar dalam membuat sesuatu barangan teknologi canggih dua tahun dulu. Kerana dah rasa selesa, kita terus dengan pengeluaran barangan kita tanpa membuat R&D (penyelidikan). Tak tengok kiri dan kanan. Tak pandang pergerakan pantas teknologi semasa. Terus keluarkan barangan sama kerana permintaan masa kini memuaskan.
Apa akan jadi?
Dah terjadi pun pada kawan saya. Barangan / komponen komputer yang menjadi kemegahan satu masa dulu, kini dah ketinggalan zaman. Sekarang kena buat kerja lain. Perniagaan maju dulu tidak terus menjamin. Beliau di istihar bankrap.
Tu contoh saja, tapi benar.
Gitu jugalah internet ni. Kita kena sentiasa ambik tau perkembangan teknologi semasa. Tapi tak perlu takut. Berniaga di internet tak perlu kakitangan ramai, Pejabat besar, barangan canggih dan sebagainya. Yang mustahak kena faham camna bisnes ni bekerja.
Anda kena tahu menggunakan peluang yang ada cepat. Kalau lambat, orang lain buat dulu. Bak kata pakar internet kita Dr Irfan, nombor satu tu yang mustahak.
Asasnya, kenalah tahu dulu perkara-perkara berikut:-

  • Anda kena mengejar ilmu pengetahuan berkaitan, ( belajar) apa yang patut. Kalau perlu, laburlah wang sekadar termampu. Ilmu tidak datang bergolek.
  • Anda mestilah kena ada laman web atau Blog kalau nak berniaga di internet.
  • Tanya diri, anda nak jual produk ke atau nak jual perkhidmatan (services).
  • Anda boleh jual barang orang lain (macam kedai yang ada) jual barang kilang dan industri orang lain. Tidak semestinya barang/ servis sendiri saja.
  • Kalau dah establish nanti, anda juga boleh jual ruang iklan di laman web anda.
  • Tapi pastikan usaha yang hendak anda jalankan nanti mestilah tidak melanggar undang-undng.

Itulah serba sedikit anda kena buat sekarang. Banyak lagi proses yang perlu dibuat seterusnya. Tapi Kena buat dulu, tak usah tangguh. Masa tak menunggu kita.


Kalau nak panduan, cuba teliti satu persatu banner disebelah kanan blog saya ini. Klik dan tengok satu persatu. Banyak yang anda boleh dapat.

Kalau dah banyak duit nanti, bolehlah klik di bahagian atas kanan ( Melancung Ke Eropah). Yang buat tu, anak saya. He! he!..

Ingat! Kerja bertangguh tak menjadi.

Jangan jadi macam ayam jantan, Berkokok dengar sekampung, Ekor bergelumang dengan tahi.


Comment anda?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home